NettsBoktips.blogg.se

Här så skriver jag bokrecensioner på böcker jag läst och så skriver jag också om de olika författarna jag har vart och lyssnat på, på olika ställen.

Lättläst historisk roman: Fionas kamp för frihet

Publicerad 2024-04-10 09:37:24 i Barn,

Orginaltitel: Ann fights for future
\nFörfattare: Nikki Shannon Smith
\nIllustratör: Alessia Trunfio
\nÅr: 2022
\nÅlder: 9 - 12 år
\nGenre: lättläst historisk roman för barn
\nSerie: Överlevarna
\nDel: 5
\nISBN: 9789180086752
\nFörlag: Hegas Förlag - Lättläst
\nHANDLING:
\nFiona och hennes familj är slavar på en gård i USA. En dag bestämmer sig godsägaren för att sälja Fiona och hennes lillebror. Men Fiona vägrar. Hon tänker inte lämna sin mamma och pappa! Hon tar med sig resten av familjen och flyr norrut. I norr är det nämligen förbjudet med slaveri. Där kan Fiona äntligen starta ett nytt och friare liv. Men så försvinner Fionas pappa och hon tvingas riskera allt för att hjälpa sin familj. Kommer Fionas familj att fångas av slavjägarna eller ska de lyckas nå friheten?
\nVAD JAG TYCKER OM BOKEN:
\nEn bra och intressant bok som tar upp ett viktigt ämne ur vår historia. Jag tycker att det är en mycket bra story. Jag gillar karaktärerna och miljön i boken.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela